Чака-рака за милиони: Гадже на Преслава лъсва в схемата с театрите

Схеми за точене на фонда „Работна заплата” чрез фиктивни назначения са оплели не само Културното министерство, но и всички други ведомства в страната, почти без изключение. Това обясняват пред „Уикенд” отлично запознати с корупционната схема, която буквално се родее с тънко изплетените мрежи на „лобисти” като Пепи Еврото и Мартин Нотариуса в съдебната система.

Иначе казано, назначават се мъртви души, които само вземат заплати и бонуси, а после ги предават нататък по веригата. Разбира се, това не може да се случи без закрила от ниво зам.-министър, обясняват запознати. Източниците ни допълват, че за да просъществува схемата като идеално смазан механизъм, част от парите трябва да отиват в партийни каси, за да има мир, любов и спокойствие по веригата.

Диригентът Левон Манукян, директор на Театрално-музикалния и филхармоничен център в Разград, стана лице на тази корупционна мрежа, понеже е имал наглостта да иска най-големи суми от министерството на културата.

Зад гърба му са пазарджишкият брокер – програмистът Петко Писков и адвокатът му Славейко Серафимов. Писков и Серафимов съдружници в доста фирми и според запознати имат добри политически контакти. Самият Писков из Смолян се е хвалел, че познава доста влиятелни фигури от ГЕРБ на национално ниво. Контактите му далеч не се изчерпват само с тази партия, показва проверка в Търговския регистър.

Писков, родом от Пазарджик, и Серафимов, които е с постоянна регистрация в родопското село Полковник Серафимово, в средата на септември тази година регистрират две нови свои фирми в Смолян – „Скай Партс” и „Стар Холдинг Груп” с предмет на дейност търговия с недвижими имоти.

Техен управител става смолянската адвокатка Анастасия Караманолева-Пенева. Дамата дълги години е известна като близка до БСП, от чието име е излъчвана като представител в тамошната Районна избирателна комисия. Преди 2 години тя се преориентира към „Продължаваме Промяната”, които от 2022 г. също редовно я издигат за същия пост. На вота през юни тя дори е председател на РИК, а сега заместник.

От друга страна, Славейко Серафимов е адвокат, регистриран в Пернишката колегия, а според слуховете някога бил гадже на певицата Преслава. Според Търговския регистър той е съдружник и с бившия депутат от ДПС Щерьо Щерев, който беше осъден за пране на 7 млн. лева от контрабанда, свързана с Брендо. Бившият политик е определян като по-голям аферист от Иван Тодоров-Доктора.

При цялата тази богата дейност и контакти с кой ли не, Славейко Серафимов и Петко Писков имат и още няколко фирми, които по-късно са прехвърлили на социално слаби. Малко след това самите фирми цъфват в списъците на НАП като големи данъчни длъжници.

„Продуктът” на тези господа – Левон Манукян, беше арестуван и пуснат под гаранция от 50 000 лева. Оказа се, че за двата месеца, през които е директор в Разград, са назначени на работа в театъра нови 60 души, като заплатите им драстично надвишават парите на старите служители.

Схемата е била „проста, но брутална” – над 60 души са били наети фиктивно на трудови договори, без да работят реално. Те нямат нищо общо със сферата на културата и изкуството – обясни прокурорът от Пловдив Галин Гавраилов.

Само за няколко дни „работа” те са получили заплати от по 25 – 30 000 лв. всеки. След това са връщали парите с малки отстъпки за тях самите на посредници, свързани с арестувания програмист, гласи обвинението. Разбира се, тези 60 „щастливци” не са се вясвали в театъра, само са ги водели, че вземат заплати.

Парите са предавани на посредниците Борис Чилов и Атанас Георгиев, които ги давали на програмиста Петко Писков. Сега прокуратурата го сочи за организатор на схемата. Той е от Пазарджик, но в арт средите усилено се коментира, че и бившият служебен министър на културата Кръстю Кръстев е от Пазарджик и е бил много наясно със схемата.

В крайна сметка развихрилата се алчност в Разград, където сумите за заплати от 150 000 лева на месец скачат до 1,7 млн. лева през септември, слага точка на схемата. Да уточним, че тези пари са били одобрени от министерството и преведени по сметката на театъра.

По принцип театралните директори определят заплатите на трупата, а от културното министерство ги изплащат. Драстичната разлика, която се оказва 10 пъти по-голяма, е направила впечатление и продължението е известно – полицейската акция и арести. Заедно с Левон Манукян са арестувани и Петко Писков и двамата посредници.

И все пак не е за пренебрегване фактът, че далаверата с мъртвите души, източвали театралните бюджети, е била известна в арт средите от поне една-две години. Тя се вихри с пълна сила по времето, когато културното министерство се оглавява от пловдивския театрален директор Кръстю Кръстев.

В социалната мрежа негови колеги коментират надълго и широко източването на фонд работна заплата с участието на пазарджишкия посредник Петко Писков. Точно ангажирането на Писков във финансите на  смолянския театър е забелязано от актьори от трупата, но днес директорът Румен Бечев твърди, че абсолютно нищо не е знаел.

Само назначил 30 души, които Писков му препоръчал за разни дейности покрай спектаклите. Пазарджишкият брокер му обещал също, че в замяна „ще стопи минусите”, каквото и да значи това.

„Не мога да си побера в главата по какъв начин съм изпуснал всичко това нещо” – казва Румен Бечев и уточнява, че не никога не е виждал онези 30 души и не знае колко пари е дал! Договорите за назначение пък подписвал Писков от негово име.

Затова пък актьори от трупата са наясно. „Директорът е делегирал правата – счетоводни и всякакви други финансови, не в театъра, не в града, не в областта, а в някаква импресарска къща в Пазарджик – пише още миналия декември актьорът Крум Филипов във Фейсбук. –  Назначава някакви хора на работа фиктивно. Взимат държавни заплати, без изобщо да са стъпвали в театъра.

Някакви плевели взимат заплати от нашите данъци. Румен, директорът, има психичен проблем. Той е за лекуване, а не за директор. От това се възползват пазарджишките халтураджии, в схема обаче уж гасят минусите на театъра. Тъй като съм сигурен, че министерството на културата е звено в тази верига, в тези „врътки” със субсидиите, силно се надявам на комисията по култура в Народното събрание”. Напразно, в парламента не е имало никаква реакция на острия сигнал, който идва от Смолян.

Схемата на Писков продължава да работи, а туморът се разпространява в цялата страна, за да стигне до еманацията си в Разград, при прясно назначения директор Левон Манукян. При разпита си в прокуратурата той обяснява, че брокерът Писков му е препоръчан от лице от културното министерство.

Тепърва ще се изяснява кое е това лице, но със сигурност е било най-малкото с ранг на зам.-министър, за да може да го убеди да играе с огромните пари. Според източник на „Уикенд”, замесените от министерството са двама или трима. Случайно или не, от години на ръководна позиция в Министерството на културата е бившата жена на Ахмед Доган.

„Пращахме сигнали. Министърът знае и продължава да одобрява субсидии в нарушение на методиката. Сигурен съм, че министърът Кръстьо Кръстев знае за тази кражба” – пишат във Фейсбук и други актьори, освен цитирания Крум Филипов. Явно в министерството добре са затваряли очите. Въпросът е срещу какъв процент!

Заплатите за мъртви души са само един от вариантите за точене на бюджета. Други успешни схеми са свързани с продажбите на билети. Родопският драматичен театър „Николай Хайтов” в Смолян е провел през последните години една единствена обществена поръчка, установи наша проверка. Тя е направена през март тази година за  организация, разпространение и реклама на театрални постановки.

Прогнозните пари за нея са 107 000 лева. Сумата никак не е малка, но въпреки това е подадена оферта само от абсолютно неизвестната фирма „Флай пиджън” със седалище в смолянското село Полковник Серафимово. Обявена е за победител на 24 март и сключва договор с театъра, като се задължава през следващите 2 години да подпомага директора при изготвянето на месечната програма с представления!

Освен това фирмата ще търси и осигурява участия на трупата на външни сцени. При гастролите трябва да раздава и диплянки по улиците на града, като реклама на спектакъла.

Явно съвместното сътрудничество между театъра и частниците не потръгва и три месеца по-късно, на 19 юли договорът е прекратен по взаимно съгласие. Това не пречи на „Флай пиджън” да прибере 37 463 лева без ДДС, като е отбелязано, че е свършила 70% от работата. Как се изпълняват две трети от работата по двугодишен договор за три месеца – отговорът знаят само собственичката Магдалена Нешева и директорът Румен Бечев.

Да видим обаче коя е фирмата и с какъв капацитет може да се похвали? Създадена е през 2023 г. с капитал от 7 лева. До сключване на договора с театъра няма никаква дейност. Собственик е Магдалена Нешева, жителка на село Полковник Серафимово.

Няма публична информация за професионализма на Нешева в културната сфера и реклама, която се е нагърбила да дава съвети при подбор на репертоара. Липсва информация и за каквито е да е други нейни бизнес успехи в каквато и да е област. Явно госпожата е уредена от някого да изкара някой лев. Оказва се, че дамата е близка с брокера Петко Писков. Сестрата на Нешева е бизнес партньорка на Писков и адвоката му Славейко Серафимов. А те, както е известно, имат огромно влияние в смолянския театър.

Цялата история с договора намирисва на чиста далавера, но никой не може да контролира театралния директор. По закон само той решава как и за какво да харчи отпуснатите му от държавата пари. Затова може да си позволи както безсмислените договори с външни фирми, които уж ще му оказват помощ за репертоара, така и абсурдните назначенията на служители.

„Правомощията на директорите са изключителни. Те могат да наемат и продавачи на домати” – пояснява тази безпомощност на властта и актуалният служебен министър на културата Найден Тодоров.

„Директорите са длъжни да ни уведомят при промени в структурата, но в случая не сме запознати с назначенията. Има промяна от 2013 г. в закона, според която те имат право да се разпореждат самостоятелно с бюджета на институцията, по свое усмотрение да променят щатното разписание и да назначават хора, така също и да определят възнаграждението им” – уточнява Найден Тодоров.

От три ревизии, направени тази година в театрите в Бургас, Смолян и Плевен от Държавен финансов контрол, два от докладите са пратени в прокуратурата. Само в Бургас, който е оглавяван от покойния Борислав Чакринов, няма нарушения.

Докладът за Плевен обхваща и период, в който е директор Васил Василев, който сега управлява Народния театър. Когато оглави най-престижната трупа, той побърза да уволни легендата Сашо Морфов, но пък трудоустрои свой съпартийци от маргиналната партийка „Българска прогресивна линия”, а също и техни роднини.

Стана ясно, че за финансов контрольор на половин щат е привлечен някой си Лало Кирилов от партията, който дори е бил депутат, но от БСП. По партийна линия е избран и графичният дизайнер, който зад гърба си имал цели 6 години опит. Василев назначава и 10 души в международния отдел на Народния театър, докато в министерството на културата са едва 4-5 души международници.

Според одита на финансовите контрольори в Плевенския театър се е вихрела като посредник „Мелпомена груп” ООД. От началото на 2019 до 2022 г. министерството на културата превежда по сметките й 1,5 млн. лева. Фирмата е собственост на Светлин Стоилов, чийто баща е покойният актьор Георги Стоилов.

Като директор в Плевен, Васил Василев включва постановки на частния театър „Мелпомена”, които се играят на различни сцени, при това от много години. Да отбележим, че „Мелпомена” е собственик на  „Мелпомена груп”, а зад тях стои един собственик –  Светлин Стоилов.

Спектаклите на „Мелпомена” започват да се водят като част от репертоара на държавния театър в Плевен. За продадените билети за тях, държавният театър получава субсидия. Вероятно тя пък е превеждана на частниците и това обяснява милионите по сметките им. Това обаче не е законно, защото субсидия може да се вземе само заради продадени билети за собствен театрален продукт, направен от държавни културни институции.

Така поне гласи законът. Той не предвижда да се раздават субсидии за билети по начина, направен в Плевен, понеже има опасност театрите да станат просто сгради, ако не ползват капацитета на собствените си трупи, а вземат готовите постановки на частници.

По думите на министър Найден Тодоров проверки ще се направят във всички театри. Той обаче не очаквал такива драстични нарушения, като в Разград.